Táto stránka podporuje váš prehliadač len v obmedzenom rozsahu. Odporúčame vám prejsť na prehliadač Edge, Chrome, Safari alebo Firefox.

Odoslanie do 24–48 hodín, všetko je na sklade *okrem nábytku

Odoslanie do 24–48 hodín, všetko je na sklade *okrem nábytku

Nákupný vozík 0

Kombinujte s
Žiadne ďalšie produkty nie sú k dispozícii na zakúpenie

Produkty
Pridanie informácií o objednávke
Medzisúčet Bezplatne
Doprava, DPH a zľavové kódy sa vypočítajú pri pokladni

Vývojové skoky u detí. Ako sa prejavujú a ako ich spoločne zvládať

AKO ROZPOZNAŤ VÝVOJOVÝ SKOK U DIEŤA?

Identifikácia vývojových skokov u dojčiat vyžaduje pochopenie ich meniaceho sa správania. Psychológovia určujú tri hlavné kritériá, ktoré umožňujú zistiť, že dieťa prechádza vývojovým skokom: častejšie plač a zvýšená podráždenosť / podráždenie dieťaťa. Dieťa sa tiež vyznačuje silnou potrebou neustáleho kontaktu s rodičom. K týmto príznakom môžu patriť problémy so spánkom, zvýšená reakcia na podnety (precitlivosť) a ťažkosti s jedlom.

Príznaky sú podobné dentícii, však? Najmä preto, že prvé zuby začínajú vyrastať u dojčiat vo veku 5-8 mesiacov, ale u niektorých detí tento proces môže začať už vo 2. mesiaci života. Rozlíšenie vývojového skoku od dentície je pomerne jednoduché, pretože dentícia sa zvyčajne začína od 8. mesiaca života a sprevádzajú ju viditeľné príznaky v oblasti ústnej dutiny. Niekedy môžeš vývojový skok zamenit napríklad s rôznymi infekciami ako zápal ucha alebo problémy so zažívacím traktom. Ak máš pochybnosti, poraď sa s lekárom.

 

Príznaky vývojového skoku - kedy nastávajú vývojové skoky

1. Prvý Vývojový Skok (4-5 týždňov):

  • Zvýšená aktivita zmyslov
  • Schopnosť usmievať sa
  • Dlhšie obdobia aktivity medzi driežkami
  • Lepsie trávenie
  • Koncentrácia zraku na tvári rodiča
  • Krátkodobé zdvíhanie hlavy pri ležaní na bruchu

2. Druhý Vývojový Skok (okolo 8. týždňa):

  • Vedomie každodenných rutín
  • Rozvíjajúca sa kontrola nad vlastným telom
  • Väčšia fyzická aktivita (kopanie, mávanie nohami a rukami)
  • Zdvíhanie a otáčanie hlavy pri ležaní na bruchu
  • Intenzívnejšie sústredenie zraku na tvárach a predmetoch
  • Asymetrický tonický krčný odraz (ATOS)

3. Tretí Vývojový Skok (10-12 týždňov):

  • Zvýšený záujem o detaily
  • Pokrok v koordinácii pohybov očí a hlavy
  • Zachytávanie hračiek
  • Spájanie rúk v stredovej línii tela
  • Udržiavanie symetrickej polohy trupu pri ležaní na chrbte
  • Podopieranie sa na predlaktiach pri ležaní na bruchu
  • Prieskum vokálnych možností

4. Štvrtý Vývojový Skok (18-20 týždňov):

  • Rozumieť jednoduchým príčinným vzťahom
  • Formovanie jednoduchých zvukových sledov
  • Stabilný podpŕh na predlaktiach so sťahovaním hračky
  • Obraty z chrbta na boky a na brucho
  • „Plávanie“ (zdvíhanie vystretých rúk a nôh pri ležaní na bruchu)
  • Prepínanie predmetov z ruky do ruky
  • Vyjadrovanie preferencií (napr. odmietanie jedla)

5. Piaty Vývojový Skok (22-26 týždňov, okolo 6 mesiacov):

  • Rozumieť vzdialenostiam medzi predmetmi
  • Vedomie polohy v priestore
  • Separačné fóbie
  • Otočenie sa z chrbta na brucho a naopak
  • Plazenie, vykonávanie obratov okolo osi (piwoty), samostatné sedenie
  • Manipulácia s hračkami, vkladanie a vyberanie ich z nádob
  • Zavádzanie BLW (Baby-Led Weaning)

6. Šiesty Vývojový Skok (36-40 týždňov, okolo 8,5 mesiaca):

  • Klasifikovanie predmetov
  • Presný úchop (pestík a ukazovák)
  • Zrúcanie konštrukcií (napr. z kociek)
  • Hľadanie predmetov, ktoré zmizli z poľa zorného vnímania
  • Reagovanie na vlastný odraz v zrkadle
  • Plazenie, chodenie na štyroch (racčkanie), samostatné sedenie
  • Postávanie s podporou

7. Siedmy Vývojový Skok (41-46 týždňov, okolo 11 mesiacov):

  • Rozumieť sekvenciám udalostí a ich dôsledkom
  • Experimentovanie s opakovaním slabík a napodobňovaním zvukov zvierat
  • Používanie jednoduchých slov („nie”, „mama”, „baba”, „pa”)
  • Gest ukazovania prstom
  • Kreslenie na papieri
  • Lezenie, zostupovanie z výšok na chrbte, pohybovanie sa chodením na štyroch alebo chodením bokom pri nábytku
  • Klaďanie prvých samostatných krokov

Každá z týchto etáp sa vyznačuje unikátnymi vlastnosťami a zručnosťami, ktoré dieťa začína osvojiť, čo vedie k intenzívnemu rastu a zmenám.

ČO NOVÉHO PRINESIE DIEŤU PRECHOD VÝVOJOVÉHO SKOKU A AKO PRECHÁZDZAŤ SPOLOČNE S DIEŤOM TIE DÔLEŽITÉ OBDOBIA?

Vývojový skok u dieťaťa signalizuje rozvoj nových motorických, kognitívnych, jazykových a senzorických zručností. Pozorovania poukazujú na rôznorodosť skúseností dojčiat počas týchto skokov, závislú od individuálneho tempa vývoja a spôsobu osvojovania nových zručností. Niektoré deti sa vyvíjajú postupne, iné zažívajú prudké zmeny, čo môže byť výzvou pre ich vyvíjajúci sa nervový systém.

Ako rozpoznáš príznaky vývojového skoku, priprav sa na to, že dieťa prakticky nebude chcieť od teba odlepiť. Poskytnite si veľa blízkosti a trpezlivosti. Dobrou úlohou sú rôzne druhy šátov a nosenečných pomôcok. Vzhľadom na zvýšenú citlivosť dieťaťa na podnety je vhodné vyhýbať sa hlučným, preplneným a blikajúcim miestam. Blízkosť a pokoj tvoria 90% úspechu počas obdobia vývojového skoku dieťaťa.

PRVÝ VÝVOJOVÝ SKOK (4-5 TÝŽDNOV):

V prvom mesiaci života dieťaťa sa jeho vnútorné orgány a metabolizmus podrobujú dynamickému vývoju. Zvýšená aktivita zmyslov v tomto období môže viesť k zvýšeniu nepokoja u dojčiat. Charakteristickým dosiahnutím po ukončení tohto skoku je schopnosť dieťaťa usmievať sa. Okrem toho dojča začína zostať aktívne počas dlhších období medzi driežkami, zlepšuje sa jeho trávenie a začína sústrediť zrak na tvári rodiča. Je tiež pozorovateľné krátkodobé zdvíhanie hlavy pri ležaní na bruchu.

DRUHÝ VÝVOJOVÝ SKOK (OKOLO 8. TÝŽDNIA):

V tomto štádiu vývoja dieťaťa sa vyznačuje rastúcim vedomím každodenných rutín a rastúcou kontrolou nad vlastným telom. Dieťa začína vnímať opakovateľnosť činností, rozvíja schopnosť pohybu a stáva sa viac vedomé zvukov, ktoré vydáva. Počas tohto skoku dojča prejavuje zvýšenú fyzickú aktivitu, ako je kopanie a mávanie nohami a rukami, častejšie zdvíhanie a otáčanie hlavy pri ležaní na bruchu. Je tiež pozorovateľné intenzívnejšie sústredenie zraku na tvárach a predmetoch.

Je vhodné venovať pozornosť dôležitému aspektu motorického vývoja dieťaťa, a to asymetrický tonický krčný odraz (ATOS). Je to prirodzený odraz dojčiat, reagujúci na otočenie hlavy vystretím ruky a nohy na strane otočenia a ohnutím končatín na opačnej strane, známy ako „šermiarova pozícia”. Tento odraz, prítomný od narodenia, zvyčajne mizne okolo šiestého mesiaca života a je indikátorom neurologického vývoja. Nezvyčajné alebo asymetrické výskyty ATOS môžu vyžadovať neurologické hodnotenie. Tento odraz ovplyvňuje vývoj koordinácie a priestorovej percepcie, ale nadmerná aktivita môže obmedzovať pohyb a vyžadovať intervenciu, ktorá má za cieľ podporiť motorický vývoj.

TRETÍ VÝVOJOVÝ SKOK (10-12 TÝŽDNOV):

V tomto období dojča prejavuje zvýšený záujem o detaily, ako sú zmeny v tonácii hlasu alebo intenzite svetla. Je zreteľný pokrok v koordinácii pohybov očí a hlavy a v Zachytávaní hračiek. Po prekonaní tohto skoku sa pohyby dieťaťa stávajú koordinovanejšími, je pozorovateľná schopnosť spájania rúk v stredovej línii tela a udržiavania symetrickej polohy trupu pri ležaní na chrbte. Dieťa tiež začína podopierať sa na predlaktiach pri ležaní na bruchu a skúma svoje vokálne možnosti, vrátane vydávania zvukov, tvorby bublín zo slín a vkladania rúk do úst.

ŠTVRTÝ VÝVOJOVÝ SKOK (18-20 TÝŽDNOV):

V tejto fáze vývoja dojča začína rozumieť jednoduchým príčinným vzťahom, napríklad tým spojeným s pohybom loptičky. Môže tiež formovať jednoduché zvukové sledy. Po tomto skoku sa pozoruje rozvoj dôležitých motorických zručností, vrátane stabilného podpŕhu na predlaktiach so sťahovaním hračky jednou rukou pri súčasnom opieraní sa na druhom lakti, obraty z chrbta na boky a na brucho a tzv. „plávanie”, t.j. zdvíhanie vystretých rúk a nôh pri ležaní na bruchu. Dojča začína prekladať predmety z ruky do ruky a môže vyjadrovať svoje preferencie, napríklad odmietaním jedla počas jedenia.

PIATY VÝVOJOVÝ SKOK (22-26 TÝŽDNOV, OKOLO 6 MESIACOV):

Vo veku šiestich mesiacov dojča začína rozumieť vzdialenostiam medzi predmetmi, čo predstavuje významný prielom v vnímaní sveta. Dieťa si uvedomuje svoju polohu v priestore, a tiež môže zažívať separačné fóbie, ktoré sa prejavujú nepokojom a plačom, keď rodič vychádza mimo dosahu zorného poľa. Po prekonaní tohto skoku sa rozvíjajú motorické zručnosti, vrátane otočenia sa z chrbta na brucho a naopak, čo zvyšuje mobilitu dieťaťa. Niektoré deti začínajú plaziť sa, vykonávať obraty okolo osi (piwoty) alebo samostatne sediať. Rozvíja sa tiež manuálna obratnosť: dieťa čoraz lepšie manipuluje s hračkami, vkladá ich a vyberá z nádob, úderne predmety o seba a presúva zrak z jedného objektu na druhý.

Od 6-7. mesiaca časť rodičov zavádza u dieťaťa BLW, čo prispieva aj k rozvoju manuálnych zručností.

ŠOSTÝ VÝVOJOVÝ SKOK (36-40 TÝŽDNOV, OKOLO 8,5 MESIACA):

V tomto období dieťa začína klasifikovať predmety, snažiac sa ich zaradiť do určených kategórií. Napríklad rozlíšenie medzi banánom a uhorkou ako predmetmi z kategórie „jedlo“. Rozvíja sa tiež presnosť úchopu, využívajúc pestík a ukazovák. V tomto veku deti často prejavujú záujem o zrúcanie konštrukcií, napríklad z kociek, a hľadajú predmety, ktoré zmizli z ich poľa zorného vnímania.

Po tomto skoku dieťa sa stáva aktívnejšie v hre, prejavuje emócie ako žiarlivosť a rozumie názvom predmetov. Zaujímavým zážitkom pre rodiča je tiež to, že dieťa reaguje na svoj odraz v zrkadle, čo predstavuje nové spoločné prežívanie. Jeho schopnosti pohybovať sa sa intenzívneujú: plazenie, chodenie na štyroch (racčkanie), samostatné sedenie. Niektoré deti začínajú vstávať s podporou, často kombinujúc tieto pohyby v jednom okamihu.

SIEDMY VÝVOJOVÝ SKOK (41-46 TÝŽDNOV, OKOLO 11 MESIACOV):

V tomto štádiu vývoja dojča začína rozumieť sekvenciám udalostí a ich dôsledkom. Napríklad si uvedomuje, že vyzliekanie oblečenia znamená kúpanie. Dieťa experimentuje s opakovaním slabík, napodobňovaním zvukov zvierat a začína používať jednoduché slová, ako „nie”, „mama”, „baba”, „pa”. Objavuje sa tiež gestikulácia ukazovaním prstom, ktorú dieťa využíva na označovanie predmetov, ktoré ho zaujímajú.

V oblasti motoriky dieťa rozvíja schopnosť kreslenia na papieri, lezenie, zostupovanie z výšok na chrbte a pohybovanie sa chodením na štyroch alebo chodením bokom pri nábytku. V tomto období môžu niektoré deti začať robiť svoje prvé samostatné kroky. Táto etapa vývoja sa vyznačuje rýchlym rastom manuálnych, komunikačných a motorických zručností, čo predstavuje dôležitý krok smerom k čoraz väčšej samostatnosti dieťaťa.

Vývojové skoky u detí sú kritické momenty v prvom roku života, počas ktorých nastáva intenzívny fyzický a kognitívny vývoj. Každá z týchto etáp sa vyznačuje jedinečnými vlastnosťami a zručnosťami, ktoré dieťa začína osvojiť. Každý vývojový skok je momentom intenzívneho rastu a zmien, čo môže viesť k dočasnému zvýšeniu podráždenosti alebo nepokoja u dieťaťa.

ZDROJE POUŽITÉ V ČLÁNKU:

  • Okna/vývojové skoky podľa WHO: www.who.int/tools/child-growth-standards (prístup 20.12.2023)
  • Bates Ames Louise Ilg F. L. Baker Sidney M. „Psychický vývoj dieťaťa od 0 do 10 rokov”, GWP, Sopot 2012 (vyd. 2021).
  • B. Steinborn, „Neurologia veku vývojového”, PZWL, Varšava 2017.
  • Vlastné spracovania.